Un pas endavant en el disseny del model de mobilitat al Maresme

El debat polític i la reflexió a l’entorn del model de mobilitat a la comarca del Maresme és una de les qüestions que històricament més han marcat l’agenda política comarcal.

El passat dimarts, dia 16 de març, el Consell d’Alcaldes i el Ple del Consell Comarcal del Maresme va donar llum verda a un acord amb el Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya que suposa un avenç en relació a la situació que tenim a dia d’avui. Des d’Esquerra valorem positivament el pas endavant que s’ha fet, aquest acord, per tant, recull un seguit de mesures que milloren les condicions actuals de la mobilitat a la comarca del Maresme.

Durant molts anys Esquerra ha encapçalat el discurs de la mobilitat a la nostra comarca. Ara fa dos anys, Esquerra va iniciar una campanya comunicativa sota el títol “Per un nou model de mobilitat al Maresme”, aconseguint que la que la resta de formacions polítiques assumissin el nostre posicionament, i que el debat sobre la mobilitat s’hagi produït sota els paràmetres que Esquerra va fixar.

Inicialment, es plantejava el debat partint únicament de la voluntat de construir calçades laterals a l’actual autopista, una via ràpida de connexió amb Barcelona, sempre hem defensat que aquest no és el camí. Les solucions en aquest àmbit de la mobilitat han de ser integrals, comptant amb mesures de transport públic ferroviari i per carretera també. En aquest sentit, l’acord avalat pel Consell Comarcal del Maresme recull aquesta diversitat d’opcions de millora de la mobilitat, el que suposa maximitzar les garanties en relació a les possibles solucions i accions de millora de les dificultats que avui encara patim.

Caldrà continuar treballant de valent amb la finalitat de vetllar pel seu compliment i per fer-ne realitat de noves que beneficiïn a la totalitat de la comarca, com per exemple actuacions que afectin als peatges d’Arenys i Palafolls, s’ha evitat un augment del 30% previst al peatge de Palafolls per quan la perllongació de la C-32 estigués finalitzada, la integració de l’Alt Maresme a la xarxa de Rodalies de Girona conjuntament amb la de Barcelona per evitar que els trajectes a Girona siguin traficats com a regionals, … Perquè la mobilitat és un dret i els vilatans i vilatanes del Maresme volem una xarxa d’infraestructures dignes del segle XXI.

Concretament, algunes de les mesures recollides en l’acord són:

  • · Millora de la capacitat actual de la línia de tren que travessa el Maresme. S’estudiaran i es portaran a terme millores per augmentar la capacitat de la línia actual, mirant la possibilitat de construir apartadors allà on sigui possible per tal de poder posar en marxa trens semidirectes i millorar la velocitat dels trens.
  • · Inclusió de la línia orbital ferroviària en el tram entre Mataró i Granollers com a actuació prioritària en el Pla Director d’Infraestructures i el Pla de Rodalies.
  • · Millora de les connexions ferroviàries amb les comarques de Girona.
  • · Estudi i calendarització d’un pla de millora del transport públic per carretera a l’Alt Maresme que millori les connexions amb Barcelona i Girona
  • · Posada en marxa de serveis de vertebració entre Tordera i Blanes, garantint una freqüència mínima de pas d’un autobús cada hora i sentit
  • · Revisió del sistema de peatges en funció dels següents criteris:

moviment recurrents amb origen i/o destinació en el Maresme
nombre d’ocupants dels vehicles
habitualitat del desplaçament (dies feiners de dilluns a divendres)
característiques mediambientals dels vehicles (vehicles amb emissions menors de 120/g/Km de Co2)

a. A partir del segon semestre d’enguany, bonificacions de fins al 65%
Es tracta d’una bonificació acumulativa en els dies feiners per a les barreres troncal i lateral de Vilassar de Dalt d’acord amb els següents barems: 20% per als vehicles ecològics, 20% per als vehicles amb alta ocupació (3 o més ocupants), 25% per a usuaris que realitzin més de 16 viatges al mes, de dilluns a divendres

b. A partir de l’aprovació definitiva de l’estudi informatiu de la ronda del Baix Maresme, bonificacions de fins al 85%.
Es tracta d’una bonificació acumulativa en els dies feiners per a les barreres troncal i lateral de Vilassar de Dalt d’acord amb els següents barems: 25% per als vehicles ecològics, 25% per als vehicles amb alta ocupació (3 o més ocupants), 25% per a usuaris que realitzin més de 16 viatges al mes, de dilluns a divendres, o  bé 35% per a usuaris que realitzin més de 24 viatges al mes, de dilluns a divendres.

c. A partir que s’iniciïn les obres de la Ronda del Baix Maresme, bonificacions de fins al 100%. En el moment que s’iniciïn les obres per part del Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Ronda del Baix Maresme, i fins al seu acabament, s’augmentarà la bonificació per recurrència a aquells usuaris que  utilitzin vehicles amb ocupació alta, ecològics i que realitzin més de 24 viatges al mes de dilluns a divendres, al 50% de l’import dels peatges troncals i laterals de Vilassar de Dalt, podent arribar per tant a una bonificació acumulada de fins al 100% en els imports d’aquests peatges.
Igualment, en el moment que s’iniciïn les obres per part del Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Ronda del Baix Maresme, i fins al seu acabament, s’aplicarà la gratuïtat per als trànsits interns del Maresme tot implementant una bonificació del 100% de l’import en els peatges troncals i laterals de Vilassar de Dalt, per aquells vehicles lleugers que de dilluns a divendres tinguin el seu origen i destí dins el Maresme, i que compleixin alguna de les 3 condicions com són la de vehicle ecològic, vehicle amb alta ocupació o recurrència. Previ a aquesta etapa s’estudiaran els mecanismes per tal que les bonificacions esmentades per als trànsits intracomarcals puguin arribar a estendre’s a l’Alt Maresme.

FacebookAdd to Facebook
Aquesta entrada s'ha publicat en Calella, esquerra, Maresme i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s