FITUR i la Promoció Turística.

Calella, en els darrers, està fent un gran esforç per millorar l’oferta turística, apostant cap a un turisme de qualitat i treballant per la seva desestacionalització, alhora que s’impulsen marques com “Turisme Familiar” i “Turisme Esportiu”, però encara hi han coses a millorar, com el finançament dels municipis turístics i la promoció turística.

Aquest any a FITUR, Calella, al igual que la resta de destinacions turístiques catalanes, era present en l’estand de l’Agència Catalana de Turisme. FITUR ha reduït la superfície expositora aproximadament 17.000 m2 (13% menys que l’edició del 2008) i una reducció de la presència empresarial d’un 9%, grans empreses com Globalia, Transmediterrànea i Amadeus no hi eren, Iberia no ha tingut estand propi, FITUR està en decadència, fins i tot el president de IFEMA reconeix que s’està “treballant per un nou model de FITUR”, l’actual model és vàlid per empreses i destins estrangers que volen donar-se a conèixer al mercat estatal i a tour operadors del sud d’Europa, d’aquesta manera es pot entendre que essent l’estat espanyol quarta destinació mundial, superat ja per Xina, més del 50% dels expositors siguin empreses estrangeres. On si que tindria sentit la presència de Calella, amb estand propi o consorciat, seria en fires en mercats turístics emergents com a la Xina on es podria contactar amb tour operadors locals, al 2020, l’Organització Mundial del Turisme calcula que el número de turistes a Xina es dispararà fins als 100 milions, o la Índia que entre el 2006 i 2011 s’estima un increment econòmic d’un 13.2% és probablement el mercat emissor emergent amb més potencial de creixement a curt termini, no tot el mon està en crisis, hi han economies que en expansió. No s’ha d’oblidar que l’objectiu de les fires és fer negoci, en aquest cas vendre un producte que es diu Calella.

Una enquesta del 2009 sobre “Movimientos turísticos de los españoles (Familitur)” destacava la generalització de l’ús de Internet entre els espanyols en la organització i preparació dels viatges a l’estrager, un 95,8% se utilitzada la xarxa per a la recerca de informació sobre la destinació, un 77.8% consultaven la xarxa per realitzar la seva reserva on line i un 55.1% feia el pagament on-line, és a dir només el 22.2 % de turistes reserven la seva plaça hotelera a l’agència mentre que la resta ho fa a través de la xarxa, directament a l’hotel o mitjançant portals web.

El model de marketing firal que IFEMA representa ha mort. Cal un nou pla de promoció turística, unes accions de marketing i de comercialització que acostin Calella al consumidor final.

Jordi Sitjà i Vilarrodona

FacebookAdd to Facebook
Aquesta entrada ha esta publicada en Uncategorized. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

3 respostes a FITUR i la Promoció Turística.

  1. Josep Basart ha dit:

    Jo no seria tant contundent. Cal pensar que les fires, com la de Madrid, també estan adreçades al consumidor final. Probablement, les fires de turisme hauran de canviar alguns elements de funcionament i les destinacions turístiques el model de màrquting, però això no vol dir que s’hagin d’acabar. Efectivament, internet ha irromput de manera contundent i això ha fet -i farà- modificar la contractació de viatges i destinacions, però les agències on line, hauran de continuar publicitant els seus serveis. A més a més, les fires són importants nuclis de negocis i són encara moltes les empreses que en fan a les fires. No es pot menystenir aquest fet. Aquest any a Fitur hi ha hagut molta activitat empresarial, tot i que no al mateix nivell que fa dos anys o més. Però Fitur -com Londres, Moscou, Berlín…, i tantes altres fires-, són espais de contractació i promoció.

    Crec que en lloc de justificar l’absència de Calella a Fitur -o a altres fires-, caldria pensar en com Calella es seguirà promocionant com a destinació turística, sigui a les fires, directament amb les agències emissores, els tour operadors o amb els agents turístics que puguin portar turistes a la nostra ciutat.

    Menys estar a la defensiva i tirar-nos pedres a la teulada (entre els partits calellencs) i més ambició com a municipi turístic. Això és el que ens cal !!!

    Cordialment,

    Josep Basart Pînatel·li
    Director Gerent
    CaT Business

  2. Jordi Sitjà ha dit:

    Josep,
    Estic d’acord quan dius que “les fires són importants nuclis de negocis i són encara moltes les empreses que en fa a les fires”, però tal com tu dius “caldria pensar en com Calella es seguirà promocionant com a destinació turística”, no es tracta de tirar-nos pedres a la teulada, es tracta d’analitzar quina inversió en promoció “analògica” s‘està fent enfront a la “digital”, una en recessió i l’altre en expansió, i mirar endavant, els tour operadors i els agents turístics s’estan reformulant, la majoria estan apostant per la xarxa. El que cal és millorar la promoció de Calella a la xarxa i com dius” més ambició com a municipi turístic”, no s’hi val dir, es que sempre s’ha fet així, ans el contrari.

  3. Josep Basart ha dit:

    Bé, veig que el meu escrit ha merescut atenció. Això és bo perque genera debat. D’acord amb el què dius Jordi…, però insisteixo que, malgrat el pes CADA VEGADA MÉS IMPORTANT, de la xarxa com a eina de contractació, el turisme és encara -i ho seguirà sent per uns quants anys-, un negoci on les contractacions importants es fan personalment. Cal distinguir el turista privat, que busca una oferta a la xarxa, dels operadors de grups, que contracten directament amb els agents hotelers…, Calella és una destinació que té un important nombre de turistes que venen per contracta amb tour operadors de grans grups. Per això insisteixo que si bé cal treballar en la promoció digital -a la xarxa-, també cal fer-ho a nivell presencial i/o personal. Una altra cosa és si resultaria més eficaç anar directament a veure els qui contracten o anar a les fires. Aquest debat ja fa anys que es va encetar…, i no veig que encara s’hagi tancat. Altrament, penso que han de ser els empresaris els que s’han de moure en el tema de la promoció i l’ajuntament ha de ser-ne un “company de viatge”, però no crec que hagi de ser qui en faci tota la despesa i s’ocupi de tot el que fa referència a la promoció turística de Calella (a vegades, l’ajuntament el què hauria de fer és “vigilar” quines promocions fan de Calella alguns empresaris locals, com malauradament ja es va comprovar en el seu moment: festes de sexe, alcohol a dojo, fer el què es vulgui a la ciutat…).

    Seguim caminant.

    Josep Basart

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s