La mobilitat al Maresme

 

 (Veure notícia Canal 3/24)

Avui s’ha concretat l’acord anunciat ja fa dies entre el Ministeri de Foment i la Generalitat de Catalunya, l’acord que farà possible el canvi de titularitat de l’actual carretera Nacional II (N-II), al seu pas per la comarca del Maresme. I Esquerra aplaudeix aquest canvi. Fins aquí res a dir.

I avui també s’ha enunciat que l’Estat espanyol s’ha compromès a destinar entre 300 i 400 milions d’Euros per invertir en la reconversió de l’actual N-II en una via cívica. Fins aquí, des d’Esquerra tampoc tenim res a dir.

Ara bé, Esquerra el que no veu clara és l’alternativa que des de sempre ha proposat el PSC. I aquesta és la nostra temença: estem d’acord en el canvi de titularitat de la N-II, creiem que és favorable que l’Estat Espanyol destini una partida de 300 o 400 Euros a la nostra comarca però el que no velem és que amb aquesta excusa, la d’aquesta inversió, es tiri endavant una proposta alternativa que no té el consens de tota la comarca. La proposta de construcció de calçades laterals paral·leles a l’actual autopista (proposta del PSC) no és una solució de consens. Per a nosaltres, Esquerra, la millora de la mobilitat a la comarca passa, primer de tot, per a una millora real del transport públic. Creiem que abans de la construcció d’una nova via a la comarca, amb el cost mediambiental, econòmic, paisatgístic i de model de mobilitat que se’n deriva, cal impulsar altres mesures alternatives, com per exemple, l’augment dels combois de tren que circulen per l’alt Maresme, la millora de la connexió ferroviària amb Girona o l’augment de l’oferta del transport públic per carretera (autobusos).

Les nostres propostes són les següents:

  • Adoptar urgentment mesures per a millorar la capacitat dels trens actuals i les freqüències de pas per a les estacions de l’alt Maresme.
  • Adoptar mesures que millorin la freqüència i la connexió ferroviària amb Girona.
  • Avançar al primer decenni del Pla d’Infraestructures del Transport de Catalunya la construcció de la nova línia de tren d’interior de Barcelona a Mataró.
  • Implantar serveis d’autobús amb una periodicitat de 30 minuts en hora punta des de tots i cadascun dels municipis del baix Maresme cap a Barcelona. Mentre no es pugui assumir el rescat complet de l’autopista, fer gratuïts els peatges de la C-32 per als veïns i veïnes del Maresme, si més no per a la mobilitat obligada.
  • Treballar per a la creació de nous accessos a la C-32, dimensionant els accessos allà on sigui necessari, millorant els paviments i la senyalització actual.
  • Una vegada desplegades les tres mesures anteriors, valorar la necessitat i, per tant, la implantació d’un nou vial paral·lel a la C-32 de dos o quatre carrils com a via d’interconnexió entre els municipis del Maresme.
  • Continuar amb la implantació de mesures de pacificació de l’N-II.
Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Calella, esquerra, general, Maresme i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

14 respostes a La mobilitat al Maresme

  1. Alícia ha dit:

    Necessitem un clam ciutadà en contra la construcció de més carreteres a la nostra comarca. Em sembla coherent la vostra proposta.

  2. Anònim35 ha dit:

    Alícia , veurem que hi diuen el Nadal i el Montilla , un al 1982 no estava en contra de la LOAPA i l’ altre al 2005 ja va dir que “Cataluña no tiene derechos historicos” , esperem que siguin més amics del Maresme que de Catalunya , si no ho tenim pelut els del Maresme.

  3. Anònim ha dit:

    Anònim 35,
    Vull recordar-te que CIU va perllongar la concesió a ACESA de l’autopista del Maresme a canvi d’una baixada dels peatges, però la baixada va anar acompanyada per una reducció de l’IVA que ara Brusel·les ens obliga retornar i la Generalitat es va veure obligada a pujar els peatges que és més just que no pagar aquesta diferència a càrrec d’altres partides.
    La política de CIU ha estat la de construcció de vies de peatge, pot dir, l’enllaç de Mataró a Granollers és de franc … , és cert, però si vols anar en direcció sud o nord et trobes la guixeta del ticket. El PSOE ha fet autovies al Sud, a partir de Murcia no hi han peatges, de Madrid a Galicia, Extremadura, Andalucia, València i Saragossa històricament són autovies. Esquerra vol l’alliberament dels peatges acompanyat de més transport públic de qualitat i no la destrucció del territori.
    Suposo que estaras d’acord amb aquest plantejament.

  4. Anònim35 ha dit:

    7-1-2006. El Tripartit i els peatges: un exemple de «coherència» política

    El canvi d’any ens ha portat una puja generalitzada del transport públic (el transport públic metropolità de Barcelona, per exemple, és el més car de l’Estat) i dels peatges de les autopistes. De mitjana, aquest any les autopistes de la Generalitat pugen un 4,9% (més que les de titularitat de l’Estat i més l’IPC de l’any passat). Els grups que formen el Tripartit quan eren a l’oposició no es van cansar de fer campanyes reclamant la supressió dels peatges.

    Recordem, per exemple, l’actual consellera de l’Interior, Montserrat Tura, fent botzinades per reclamar l’eliminació del peatge de Mollet i afirmant que “la Generalitat no sap com eliminar el peatge de Mollet sense lesionar els interessos de la concessionària ACESA (novembre de 2000); o Joan Saura quan deia que “les administracions tenen els mitjans suficients per rebaixar peatges, però la seva política beneficia les concessionàries sense vetllar pels interessos dels ciutadans” (febrer de 1999).

    Què ha canviat perquè al cap de tan poc temps tots aquells abanderats antipeatges, que donaven la culpa de tots els mals al govern de CiU, amb només 3 anys hagin apujat els peatges una mitjana de prop del 14%?

    Dels 3 socis del Tripartit , és ERC qui més va abanderar aquesta reivindicació. Carod-Rovira deia, per exemple, que “Catalunya està farta de pagar autopistes que més que de peatge semblen de pillatge” (octubre de 1998). A la pàgina web d’ERC encara s’hi poden veure titulars com aquest: “Huguet considera que el tema dels peatges ha arribat al límit de la paciència d’ERC” (febrer de 2003) o la campanya per una “Catalunya lliure de peatges” que va impulsar el partit republicà.

    El pacte del Tinell recollia tres compromisos sobre peatges: 1) aplicar els acords del Grup de Treball sobre Peatges, en especial la constitució d’un fons de rescat (…); 2) eliminar l’increment dels peatges que es va produir arran de l’aplicació del nou IVA del 16% en lloc del 7% en compliment de la normativa comunitària; i 3) suprimir gradualment els peatges (…). En el que portem de govern Tripartit, cap d’aquests tres compromisos no s’ha complert sinó tot al contrari: s’ha caminat en direcció contrària a l’establert en el Pacte del Tinell; no sols no s’han suprimit ni abaratit els peatges a les autopistes catalanes, sinó que de mitjana s’han apujat un 3,4% el 2004, un 4,5% el 2005 i un 4,9% el 2006.

    Davant de tot això, cal preguntar-se on queden aquelles campanyes dels partits de l’actual govern? On és la coherència d’ERC? Per què els grups del Tripartit incompleixen sistemàticament els acords signats per ells mateixos? La incoherència del Tripartit amb el tema dels peatges no és sols una anècdota sinó el reflex d’una gran hipocresia política i d’un estil barroer de fer política, en què només semblen comptar els interessos partidistes en detriment de l’interès general de la població.

  5. esquerracalella ha dit:

    Diari El País, 17-01-2006

    “La Generalitat paga 40 millones anuales a las autopistas por descuentos de CiU. (El tripartito elabora un plan para liquidar la deuda heredada del anterior Gobierno)”

    A anònim 35, et recomano aquest article, estem pagant la mala gestió de CIU.

  6. Anònim35 ha dit:

    El Govern Tripartito sube un 4,91% los peajes de las autopistas.

    El Departament de Política Territorial y Obres Públiques de la Generalitat aprobó el viernes la revisión anual de las tarifas de aplicación para el nuevo año de los peajes en las autopistas de las que es titular la Administración autonómica, que suponen un aumento del 4,91% de media. Este Departament también dio cumplimiento a una sentencia del Tribunal Supremo contraria al modelo de IVA aplicado por el anterior Govern.
    La aprobación de este aumento vino acompañada de las bonificaciones por razón de residencia o uso habitual. Esta revisión de las tarifas da cumplimiento, según explicó este Departament, a una sentencia del Tribunal Supremo que desestimó el recurso contencioso-administrativo interpuesto en 2002 por el anterior Gobierno catalán. Además, los contratos de concesión entre la Generalitat y las empresas concesionarias de las autopistas prevén una actualización anual del peaje que pagan los usuarios de estas vías.

    Con la revisión de precios, el peaje de la C-16 del Túnel del Cadí y accesos pasa a costar 9,68 euros; el del tramo Sant Cugat-Terrassa de la C-16 valdrá 1,04 euros de lunes a viernes y 1,89 los sábados y festivos; en los túneles de Vallvidrera y accesos de la C-16 se pagarán 2,76 euros en las horas valle y 3,11 en las horas punta y en el tramo de los túneles del Garraf de la C-32 el precio general será de 4,69 euros y de 2,50 para los usuarios habituales.En esta misma C-32, el tramo entre Sitges y Vendrell pasa a costar 2,57 euros; el tramo Montgat-Mataró valdrá 1,02 euros y el tramo Mataró-Palafolls costará 2,31. El peaje de Mollet-La Llagosta de la autopista C-33 pasa a costar 1,23 euros, de los que 98 céntimos pertenecen al tramo de la Generalitat y 25 céntimos a la parte del Estado. Este peaje es gratuito para los usuarios habituales en la parte autonómica aunque no en la parte estatal.

    Para calcular el incremento de tarifas de los peajes aprobado para 2006 se tuvo en cuenta como factores la repercusión del 95% del IPC, que este año se sitúa en el 3,5%, los incrementos del IPC que se aplazaron en diciembre de 2003 y el aumento pendiente por el efecto de la subida del IVA del 7 al 16%.

    Estos incrementos pendientes de aplicar se repercutirán sobre los usuarios de forma lineal hasta el año 2013, según el acuerdo conseguido en el marco del Grupo de Trabajo sobre Peajes. También se tuvo en cuenta el factor corrector del tráfico medio diario de cada vía de peaje, ya que cuantos más vehículos pasen por una autopista, menos se incrementará la actualización anual de los peajes, además del redondeo de los céntimos.

    Respecto a la repercusión del IVA, según fuentes de Política Territorial, el Tribunal Supremo desestimó recientemente el recurso contencioso-administrativo interpuesto en 2002 por el anterior Govern catalán. En este recurso, la Generalitat pedía al tribunal que declarase no ajustado a derecho lo que consideraba inactividad del Estado en relación a las obligaciones que le impone la ley de Medidas Fiscales, Administrativas y del Orden Social.

    El diputado de CiU en el Parlament de Cataluña Josep Rull consideró «una tomadura de pelo» la subida y afirmó que desde el tripartito está en el gobierno catalán los peajes han subido un 14%.

    Rull aseguró que durante estos años no se ha rebajado ni rescatado ningún peaje en Cataluña, ni tampoco se ha suprimido ninguna barrera y, en cambio, los peajes suben muy por encima del IPC y hay más barreras de titularidad estatal.

    El Mundo 2-1-2006

  7. esquerracalella ha dit:

    M’estàs donant la raó, jo mai he negat que els peatges no s’han pujat, ans el contrari, els peatges s’han hagut de pujar a la força degut a la mala gestió de les autopistes per part de l’anterior govern de CIU, la reducció del IVA va ser tombada per Brussel·les, si et plau llegeix l’article del Pais, i després ho comentem.

    Salut
    Jordi Sitjà

  8. Pena... pena... ha dit:

    A veure qui ha fet més i millor…. o mes i pitjor… o menys i millor… o menys i pitjor…
    Pena… fa pena que “els de casa” no sapiguem estar units.

  9. Retroenllaç: Al Maresme, nou model de mobilitat « Bloc de la Secció Local d’Esquerra de Calella

  10. Retroenllaç: Articles més llegits « Bloc de la Secció Local d’Esquerra de Calella

  11. Retroenllaç: Millora de la connexió ferroviària amb Girona « Bloc de la Secció Local d’Esquerra de Calella

  12. Retroenllaç: Proposició de Llei pel rescat de peatges « Bloc de la Secció Local d’Esquerra de Calella

  13. carles ha dit:

    au va… el que faltava… ara volen carregar-se encara més part del bosc de calella…

    ja sé que no és fàcil, però… siusplau no ho permeteu!

    jo, prefereixo que la n-II segueixi sent com està ara que no pas tenir una altra via que talli tota la serralada com varen fer amb la c32….

  14. esquerracalella ha dit:

    Carles,
    Esquerra en cap moment parla de construir més vies a l’Alt Maresme, “Una vegada desplegades les tres mesures anteriors, valorar la necessitat i, per tant, la implantació d’un nou vial paral·lel a la C-32 de dos o quatre carrils com a via d’interconnexió entre els municipis del Maresme.” fa referència a la zona del baix Maresme, fora de la serralada.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s